Sukces V LO w konkursie Politechniki Krakowskiej „Żywe konstrukcje”!
Dwie trzy osobowe drużyny z V LO w Tarnowie znalazły się wśród 10 najlepszych z całej Małopolski, zajmując odpowiednio 3 i 6 miejsce na 47 zespołów uczestniczących w konkursie „Żywe konstrukcje” organizowanym przez Politechnikę Krakowską oraz Komitet Kopca Kościuszki w Krakowie.
Zwycięzcami są uczniowie drugiej klasy o profilu matematyczno -fizyczno - informatycznym: Mateusz Kuta, Ewa Lipińska, Albert Herduś, Ksawery Asztabski, Bartłomiej Włudyka i Krystian Chorabik. Opiekunem naukowym była nauczycielka fizyki V LO - Pani Bożena Lasko. Z tej samej klasy inna czwórka uczniów prowadzona przez nauczyciela informatyki i wicedyrektora Jerzego Marka jest jednym z 14 zespołów z Polski w finałowym etapie programowania walk robotów Międzynarodowego Konkursu Diversity organizowanego przez Centrum Oprogramowania Motoroli w Krakowie.
Konkurs „Żywe konstrukcje” składał się z pięciu etapów, w których licealiści zmagali się z zadaniami związanymi z fizyką, matematyką, inżynierią lądową i geotechniką. Zakres merytoryczny zadań znacznie przekraczał zagadnienia omawiane w szkole średniej. Uczniowie mieli dowolność w sposobie prowadzenia obliczeń i prezentowania wyników, zatem mogli wykazać się dużą kreatywnością Rozwiązując zadania musieli zadbać nie tylko o poprawność merytoryczną, ale też o wybór odpowiedniej metody rozwiązania, prezentację toku obliczeń, estetykę, musieli zwrócić uwagę na istnienie różnych rozwiązań przy przyjęciu odmiennych założeń, wykazać się pomysłowością i szybkością.
Uczniowie już po pierwszym etapie znaleźli się na liście rankingowej w pierwszej dziesiątce, co dodało im skrzydeł. Każdy etap to kilkanaście godzin wytężonej pracy. Pracowali indywidualnie i zespołowo konsultując się z nauczycielem. Poszerzali swoją wiedzę i zmagali się z trudnymi problemami: naukowymi i inżynierskimi takimi jak np.: projektowanie mostu, twierdzy czy określonej mieszanki betonowej oraz interpretowanie wyników pomiarowych czujników umieszczonych na Kopcu Kościuszki. Niektóre zadania wymagały pracy w terenie. Uczniowie musieli m.in. przeprowadzić samodzielnie badania terenowe gruntu oraz sfotografować przykłady uszkodzeń betonu.
Nagrodą główną w konkursie jest czterodniowy Zjazd Naukowy w Krakowie, który odbędzie się pod koniec czerwca. W ramach zjazdu przewidziano wiele atrakcyjnych zajęć integracyjnych, praktyczno-inżynierskich i kulturalnych.
Projekt „Żywe Konstrukcje” jest wspólną inicjatywą Politechniki Krakowskiej oraz Komitetu Kopca Kościuszki w Krakowie, na rzecz popularyzacji nauk technicznych wśród młodzieży województwa małopolskiego. Projekt odbywa się w ramach realizacji przedsięwzięcia ustanowionego Komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 grudnia 2012r. (M.P. 2012 poz. 925), pod nazwą „Ścieżki Kopernika”. Celem inicjatywy jest stworzenie niekonwencjonalnego modułu nauczania w myśl słów Alberta Einsteina: „Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”.