KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY w Millennium
KINO MILLENNIUM: 2009 / 2010
PIERWSZA ODSŁONA: 29.10.2009, godz. 20.00
W KINIE MILLENNIUM RUSZA CYKL JUBILEUSZOWYCH PROJEKCJI
50. KRAKOWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO:
CZĘŚC I - KRAKOWSKIE SKANDALE
Nowy, niezwykły pomysł filmowy w „Millennium”!
Krakowski Festiwal Filmowy, jedna z najstarszych imprez filmowych w Europie w przyszłym roku obchodzi jubileusz 50-lecia istnienia. Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć Państwu filmy, które przyczyniły się do powstania fenomenu imprezy. W październiku rozpoczynamy comiesięczne pokazy.
Przez 7 z 8 kolejnych miesięcy, które dzielą nas od jubileuszowej, specjalnej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego w kinie Millennium będą odbywały się pokazy filmów, które wyróżniły się w historii Festiwalu. Wybrane filmy zostały pogrupowane tematycznie – łączyć je będzie motyw przewodni, osoba twórcy bądź kraj pochodzenia. Niekoniecznie są to zdobywcy festiwalowych laurów, ale utwory, które swego czasu były gorąco oczekiwane, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, wzbudzały kontrowersje bądź zaskoczyły widzów i jurorów.
Pierwsze uderzenie jest mocne – ta część cyklu nosi tytuł „Krakowskie skandale”. - Nie ma festiwalu bez skandali, a jeśli dotyczą one wypowiedzi artystycznych, tym lepiej. – powiedział dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego, Krzysztof Gierat – W październiku przypominamy kilka tytułów, które poróżniły wielu, a dyskusje o nich trwają niekiedy do dziś. Ich autorzy: Ewa Borzęcka, Daniel Mulloy, Marek Piwowski czy Marcin Koszałka nadal odnoszą sukcesy i ciągle prowokują.
Na część „Krakowskie skandale” złożą się następujące filmy:
ARIZONA, reż. Ewa Borzęcka, Polska 1997, 46’ – Złoty Lajkonik w 1998.
Dokument. Błyskotliwa opowieść o tanim winie marki „Arizona” i jego miłośnikach. Werdykt jury pod przewodnictwem Jerzego Kluby wywołał kłótnie na temat etyki dokumentalisty. Pojawiły się zarzuty, że reżyserka sama wprowadzała swych rozmówców w stan upojenia, by uzyskać lepszy efekt przed kamerą. Ostatnie filmy Borzęckiej raczej potwierdzają jej niezwykłą umiejętność w nawiązywaniu kontaktu z bohaterami.
KROK, reż. Marek Piwowski, Polska 1997, 27’ – Brązowy Smok w 1998.
Fabuła. Dużym poczuciem humoru popisało się jury pod przewodnictwem Marcela Łozinskiego, nagradzając prowokację Marka Piwowskiego. Ten twórca osobny skomentował swym obrazkiem proces wchodzenia do NATO. Jakim krokiem powinna wkroczyć do tej organizacji nasza armia? Ano najlepiej na nagusa…
TATO, reż. Daniel Mulloy, Wielka Brytania, 2006, 7’ – Złoty Smok w 2007.
Fabuła. Andrzej Żuławski, nagradzając ten film, stanął pod zarzutami szerzenia pornografii, na domiar geriatrycznej. Bo to miniaturowe dzieło nie stroni od dosadnych scen seksu między starymi ludźmi, ale jest zarazem biblijną wręcz, pełną bólu przypowieścią o ojcu i synu.
TAKIEGO PIĘKNEGO SYNA URODZIŁAM, reż. Marcin Koszałka, Polska 1999, 25’ – Wyróżnienie Jury w 2000.
Dokument. Największy skandal krakowskiego festiwalu. Jury międzynarodowego konkursu, pod przewodnictwem Marty Meszaros, odważyło się wyróżnić film szokujący swoja bezwzględnością w traktowaniu bliskich, którzy prawdopodobnie na to zasłużyli. Debiut Koszałki to obraz rodzinnego piekła, które śmieszy i przeraża. A autor, wyzywany w tym filmie przez swą matkę od nieuków i szubrawców, stał się twarzą krakowskiego festiwalu, zdobywając laury w kraju i zagranicą jako dokumentalista i operator filmowy.
BILETY na wszystkie filmy w zestawie: TYLKO 10 złotych
Kontakt dla mediów:
Anna E. Dziedzic
Rzecznik prasowy, PR Manager
Krakowski Festiwal Filmowy
Tel.: + 48 696 448 795
E-mail: anna.dziedzic@kff.com.pl