PAŻDZIERNIK 2009 w Mościckim Centrum Kultury
1 października 2009r., godz. 10.30, Teatr Młodego Widza w Mościckim Centrum Kultury "O Szewczyku, strasznym smoku, czarownicy i królewnie" Teatr Dzieci Zagłębia w Będzinie.
O tym jak mieć odwagę Szewczyka, jak być ostrożnym i uważnym w drodze do szkoły, a także jak się zachować w kontaktach z obcymi, opowie najmłodszym widzom policjant. Prelekcja odbędzie się przed spektaklem.
Najmłodszych widzów i ich opiekunów zapraszamy na pełną humoru i mądrości opowieść o Szewczyku Dratewce. Historia o biednym, ale dzielnym Szewczyku, który podejmuje się uwolnić królewnę uwięzioną w wysokiej wieży przez złą czarownicę. Dzięki dobroci serca, jaką okazuje spotykanym podczas wędrówki zwierzętom, wykonanie zadania nie jest już trudne. To pogodne i ciepłe przedstawienie osadzone w konwencji chińskiego orientu, w którym dobroć połączona z odwagą i ciekawością świata pomaga zwyciężać zło. Historia traktuje o strachu i odwadze. Nie jest pozbawiona grozy i napięcia, jest natomiast pozbawiona przemocy.
Reżyser skonstruował przedstawienie tak, by młodzi widzowie w pełni mogli bawić się możliwościami wyobraźni. Spektakl wzbudza cały wachlarz emocji, od napięcia po szczerą dziecięcą radość. Żywiołowy śmiech towarzyszy przemieszczającej się na kurzej łapie chatce. Intensywny jest strach, gdy pośród rozbłyskujących świateł pojawia się smok. Reżyser nie pozwala jednak dzieciom bać się nazbyt długo, niwelując trwogę za pomocą błyskotliwego żartu słownego czy sytuacyjnego.
Autorem scenografii jest Barbara Wójcik-Wiktorowicz. Stałe elementy to zaledwie kilka podestów - schodów, dynamizujących scenę i ruch postaci. Jest także sporo zaskakujących rozwiązań plastycznych. To nie tylko straszny Smok - wielobarwny, poruszający zalotnie powiekami i brwiami, czy Chatka na Kurzej Łapie nerwowo przemieszczająca się po całej scenie. Śmieją się i duzi i mali, gdy na scenie pojawia się rozhisteryzowany Król, umieszczony na stałe na przenośnym tronie. Bawią groteskowi rycerze.
Dariusz Wiktorowicz - autor scenariusza i reżyser - wzbogacił znaną wszystkim opowieść
o Szewczyku o oryginalne motywy, dzięki czemu historia zyskała nową jakość. Jako że bohaterem - wybawcą Królewny jest Szewczyk, uknuta intryga tyczy się butów, co więcej, butów do tańca.
Spektakl pozbawiony jest moralizatorstwa. W bardzo delikatny sposób przekazujący uniwersalne wartości, rozróżnienie dobra i zła. Unikanie nachalnej dydaktyki przysparza mu zwolenników i zaufania publiczności. Jest to więc przedstawienie, które wchodzi w prawdziwy dialog ze współczesnym młodym odbiorcą, bawiąc nie tylko wychowuje, ale i zapoznaje z wysokiej jakości technikami teatralnymi.
Przedstawienie dla przedszkolaków i uczniów klas I-III
Scenariusz i reżyseria: Dariusz Wiktorowicz
Scenografia: Barbara Wójcik-Wiktorowicz
Muzyka i przygotowanie wokalne: Michał Makulski
Choreografia: Artur Żymełka
Termin: 1 października 2009r. godz. 10.30
Miejsce: Mościckie Centrum Kultury, Tarnów
Bilety: 15 zł
Rezerwacja: (014) 633 46 21 (014) 633 46 21
www.mck.tarnow.pl
Przedstawienie trwa 1 godzinę 20 minut z antraktem. Prelekcja ok. 20 minut.
3 października 2009r., godz. 18.00 w Mościckim Centrum Kultury „CARMEN” Georgesa Bizeta, opera w 4 aktach w wykonaniu artystów Opery Śląskiej w Bytomiu. W oryginalnej wersji językowej z tłumaczeniem na język polski.
Reżyseria i inscenizacja: Wiesław Ochman
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Serafin
Scenografia: Allan Rzepka
Choreografia: Jarosław Świtała
Kierownictwo chóru: Anna Tarnowska
Najdoskonalsza opera Georgesa Bizeta, podczas paryskiej premiery przyjęta z rezerwą, ale już wkrótce potem triumfująca na scenach całego świata. Jedno z przełomowych dzieł w historii opery nieprzerwanie obecne w repertuarze wszystkich teatrów operowych. Popisowe arie głównych bohaterów – Carmen i Don Joségo, weszły do kanonu wielkich osiągnięć wykonawczych. Jest to jedna z najpopularniejszych i najbardziej znanych oper. Dramatyczna historia miłości baskijskiego żołnierza Don Josego do pięknej robotnicy z fabryki cygar - cyganki Carmen.
Tytułowa Carmen kipi energią. Jest postacią złożoną i barwną, głodną życia. Nieobliczalną i dziką. Namiętną i niezależną. Dlatego od ponad 130 lat nieustannie pociąga, zadziwia i fascynuje wielbicieli opery. Niezwykłej urody muzyka, zapadające w pamięć melodie (słynna uwertura, Segidilla, Habanera, aria Torreadorra...) i pełne temperamentu hiszpańskie rytmy.
Obsada:
Carmen Alicja Węgorzewska
Don Jose Maciej Komandera
Torreador Rafał Songan
Micaela Aleksandra Stokłosa
Frasquita Sabina Olbrich - Szafraniec
Mercedes Grażyna Marek - Bolin
Zuniga Bogdan Kurowski
Remendado Hubert Miśka
Dan Cairo Bogdan Desoń
Morales Włodzimierz Skalski
Lilas Pasia Witold Dewor
CHÓR, BALET I ORKIESTRA OPERY ŚLĄSKIEJ pod dyrekcją Piotra Warzechy
Z recenzji:
- „Cała pikanteria i dynamika teatralnego widowiska zależy od jej scenicznego temperamentu. Owego temperamentu w walce na damsko-męskie namiętności nie można odmówić Alicji Węgorzewskiej, kreującej tytułową postać w "Carmen" Opery Śląskiej w Bytomiu. Uwodzicielska i prowokująca, od pierwszych chwil dominuje na scenie, kusi, uchylając niemały rąbek spódnicy.” Aleksandra Czapla „Gazeta Wyborcza”
- „Genialna Aleksandra Stokłosa, obdarzona głosem czystym, liryczny i dźwięcznym. Śpiewa doskonale intonacyjnie. Jako odtwórczyni roli Micaeli stworzyła wspaniałą postać sceniczną.”Andrzej Piątek „Nowiny”
- „Znakomite widowisko tworzyły piękne sceny zbiorowe i układy baletowe (choreografia - Jarosław Świtała). Znakomicie grały tu oryginalnie dobrane kolory: brązy, zielenie i fiolety, wykorzystane przez scenografa Allana Rzepkę.”Regina Nowak „Dziennik Zachodni”
- „Chór, przygotowany przez Annę Tarnowską, od pierwszej sceny pokazał, że jest zespołem potrafiącym sprostać najtrudniejszym zadaniom. Znakomicie brzmiący, z wyrównanymi głosami, pokazał wielką klasę.”Wiesława Konopelska „Śląsk”
Termin: 3 października godz. 18.00
Miejsce: Mościckie Centrum Kultury, Tarnów
Bilety: 50 zł
Rezerwacja: (014) 633 46 21 (014) 633 46 21
www.mck.tarnow.pl
8 października 2009r., godz. 19.00 Inauguracja Międzynarodowego Festiwalu Nuevo Mundo w Mościckim Centrum Kultury.
8 października 2009 r. o godz. 19.00 Mościckie Centrum Kultury w Tarnowie wraz ze Stowarzyszeniem Pro Musica Mundi zainauguruje Międzynarodowy Festiwal Nuevo Mundo. Wydarzenie prezentuje muzykę i sztukę kultur odległych i bliskich, znanych, ale często niezrozumiałych. W tym roku motywem przewodnim Festiwalu będzie FLAMENCO. Na scenie MCK wystąpi grupa „LOS PAYOS”, jeden z najlepszych zespołów grający tego typu muzykę w Polsce. Liderzy grupy: gitarzysta Arturo „El Polaco” i tancerka Marta Robles od 4 lat tworzą również projekt „ARTE FLAMENCO” skupiający największe gwiazdy flamenco z samej Hiszpanii. Podczas tarnowskiej inauguracji festiwalu właśnie oni będą naszymi gośćmi.
Wystąpią:
Arturo Muszyński "El Polaco"- gitara flamenco, kompozycje, aranżacje, kierownictwo artystyczne
Marta Robles - taniec
Paco Contreras Molina „El Niño de Elche” - śpiew flamenco
Sergio Menem - wiolonczela
Reinaldo Ceballo - fortepian
José Manuel Alban Juarez - instrumenty perkusyjne
Flamenco powstało w Andaluzji - regionie południowej Hiszpanii, w którym przez setki lat przewijały się kultury różnych państw i nacji. Po wielu latach, w wyniku wzajemnych wpływów i przemieszania się różnorodnych elementów, na początku XIX wieku powstała tajemnicza, niezwykle ekspresyjna muzyka, którą dziś znamy pod nazwą flamenco.
Flamenco to sztuka tańca, śpiewu i muzyki Gitanos – Cyganów andaluzyjskich oraz Payos – nie-Cyganów, która łączy w sobie elementy kultury hinduskiej, perskiej, żydowskiej, arabskiej, mauretańskiej, egipskiej, a także średniowiecznej muzyki gregoriańskiego chorału. Flamenco to muzyka z rozgrzanej słońcem pomarańczowej ziemi Andaluzji. We flamenco ruchy ciała i gesty wyrażają pewne stany emocjonalne tancerza lub podkreślają znaczenie słów i charakteru melodii, która im towarzyszy. Taniec flamenco jest niezależną formą sztuki, ale ściśle związaną z inspirującą tancerza muzyką i śpiewem.
We flamenco najbardziej popularnym instrumentem jest gitara. Na przełomie wieku XIX i XX gitara zaistniała jako instrument solowy, a wraz z Paco de Lucia urosła do rangi wiodącego instrumentu w stylu flamenco. Dziś flamenco prezentowane jest przez profesjonalnych artystów w najbardziej prestiżowych teatrach świata. Znani twórcy filmowi i telewizyjni poświęcają flamenco swoje dzieła a wielkie miasta europejskie organizują własne festiwale flamenco. W ten sposób początkowo prymitywna sztuka ludowa wkroczyła na stałe do sfery kultury wyższej, stając się uniwersalnym językiem jednoczącym ludzi różnych narodowości.
Wśród artystów zaproszonych na Nuevo Mundo Festival – FLAMENCO 2009 znajdują się gwiazdy najwyższego formatu, wybitni przedstawiciele gatunku flamenco w jego pierwotnej postaci: gitarzysta Ignacio Fernández, bracia Carlos i Curro Piňana, flecista Domingo Patricio, śpiewak flamenco Paco Contreras Molina, pianista Reinaldo Ceballo.. Organizatorzy zaprosili również artystów, dla których flamenco stało się punktem wyjścia do łączenia go z innymi gatunkami i stylami muzycznymi oraz inspiracją do tworzenia projektów wielopłaszczyznowych: Michał Czachowski i Indialucia, Arturo Muszyński i Los Payos, a także zespoły Que Passa, Corazon Flamenco z Magdą Navarette.
Zapraszamy na wieczór z flamenco – muzyką, która stała się uniwersalnym językiem jednoczącym ludzi różnych narodowości.
Termin: 8 października godz. 19.00
Miejsce: Mościckie Centrum Kultury, Tarnów
Bilety: 20 zł
Rezerwacja: (014) 633 46 21 (014) 633 46 21
www.mck.tarnow.pl
13 października 2009r., godz. 18.00 w Mościckim Centrum Kultury spektakl „Sługa dwóch panów” Carlo Goldoniego w wykonaniu Teatru im. W. Siemaszkowej z Rzeszowa
Sługa dwóch panów
Autor: Carlo Goldoni
Reżyseria: Waldemar Matuszewski
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Treutler
Choreografia: Artur Dobrzański
Kierownictwo muzyczne: Ewa Iżykowska
Obsada: Joanna Baran, Anna Demczuk, Magdalena Kozikowska, Mariola Łabno-Flaumenhaft, Małgorzata Machowska, Barbara Napieraj, Małgorzata Pruchnik, Agnieszka Smolak, Beata Zarembianka, Robert Chodur, Przemysław Dąbrowski, Paweł Gładyś, Marek Kępiński, Łukasz Krzemiński, Wojciech Kwiatkowski, Adam Mężyk, Grzegorz Pawłowski, Kornel Pieńko oraz Jerzy Lubas i Karolina Dańczyszyn
Barwna komedia włoska w stylu dell’arte. Akcja rozgrywa się w XVIII-wiecznej Wenecji na tle tańca, śpiewu i występów trupy grającej komedie dell’arte. Pełno tu zabawnych nieporozumień i perypetii zakochanych par. Jeszcze bardziej komplikuje to zwinny Trufaldin, który służąc dwóm panom jednocześnie, myli ich polecenia lub miesza sprawy wymagające dyskrecji i taktu.
Klasyka włoskiej komedii w pięknej, barwnej scenografii i bogatych kostiumach. Doskonała lekcja teatru i włoski entourage z takim przepychem, ruchem na scenie, wspaniałymi kostiumami i ariami z jakimi dzisiaj rzadko w teatrze mamy do czynienia.
Termin: 13 październik godz. 18.00
Miejsce: Mościckie Centrum Kultury, Tarnów
Bilety: 20 zł normalny, ulgowy 15 zł
Rezerwacja: (014) 633 46 21 (014) 633 46 21
www.mck.tarnow.pl
25 października 2009r., godz.18.00 w Mościckim Centrum Kultury "Wielkie Przeboje Wielkiego Ekranu cz. II". Koncert symfoniczny Orkiestry Filharmonii Rzeszowskiej pod dyrekcją Stanisława Chrzanowskiego
Druga część koncertu symfonicznego prezentującego muzykę z największych arcydzieł polskiej i światowej kinematografii w aranżacji znakomitego dyrygenta i dyrektora Filharmonii Zabrzańskiej Sławomira Chrzanowskiego. Muzykę przeplatać będą anegdoty i wspomnienia z życia gwiazd małego i wielkiego ekranu.
Tym razem w programie m.in.: Walc Barbary z filmu Noce i dnie, nagrodzoną Oskarem muzykę z filmu Lista Schindlera, wiązankę czterech tańców z wielkiego filmowego przeboju lat 70 tych - Grease, najpiękniejsze tematy muzyczne z Ojca Chrzestnego, wiązankę melodii z Ekspresu polarnego oraz melodie z filmów Gwiezdne wojny, Harry Potter i Władca Pierścieni i Dziesięcioro przykazań.
Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Rzeszowskiej
Sławomir Chrzanowski – dyrygent
Jacek Woleński – prowadzenie
Sławomir Chrzanowski.
Studiował dyrygenturę symfoniczną w klasie Karola Stryji oraz teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach (dyplom w 1986). Już podczas studiów rozpoczął współpracę z uczelnianym Zespołem Muzyki XX wieku, z którym dokonał kilku światowych prawykonań utworów kompozytorów współczesnych. W latach 1985 - 90 prowadził orkiestry, kameralną i symfoniczną, Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach. Wraz z tymi zespołami uczestniczył w międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. w Festiwalu Orkiestr Kameralnych w Ahrensburgu w Niemczech, "Musica senza frontiere" w Bolonii we Włoszech, występował w Berlinie na specjalnym koncercie z okazji 50-tej rocznicy wybuchu II wojny światowej. W 1987 wziął udział w Międzynarodowym Kursie dla Młodych Dyrygentów w Weimarze pod kierunkiem Kurta Sanderlinga, podczas którego poprowadził koncert finałowy. W 1991 uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Trento. W latach 1991-95 sprawował funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii w Rybniku. Dyrygował większością polskich orkiestr filharmonicznych i kameralnych, z którymi prowadzi stałą współpracę, a także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i Radiową Orkiestrą Symfoniczną w Krakowie. Kilkakrotnie gościł w Stanach Zjednoczonych, gdzie obok koncertów prowadził także wykłady otwarte dla studentów z zakresu historii muzyki polskiej. Dokonał też nagrań na płyty CD, a także rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Sławomir Chrzanowski od 1990 piastuje stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Zabrzańskiej. Razem z tą orkiestrą dał ponad 1200 koncertów na różnych estradach w kraju i zagranicą (m.in. w Rosji, Czechach, na Słowacji i w Japonii).
Termin: 25 października godz. 18.00
Miejsce: Mościckie Centrum Kultury, Tarnów
Bilety: 50 zł
Rezerwacja: (014) 633 46 21 (014) 633 46 21
www.mck.tarnow.pl
28 października 2009 r., godz. 19.00 Promocja książki Łukasza Maciejewskiego „Przygoda myśli”. Spotkanie z autorem oraz Jolantą Fraszyńską i Zygmuntem Koniecznym w restauracji Tatrzańska w Tarnowie. Organizator Mościckie Centrum Kultury.
„Przygoda myśli” to zbiór dwudziestu siedmiu rozmów Łukasza Maciejewskiego z wybitnymi postaciami polskiego kina i teatru. Bohaterów książki dzieli wiele: profesja (aktorzy, reżyserzy, pisarze), poglądy, wreszcie spojrzenie na własną twórczość. Wszystkich łączy jednak pasja. Zawód jest bowiem dla rozmówców Maciejewskiego autentyczną przygodą: rodzajem chwalebnego uzależnienia, od którego nie ma ucieczki. To nie tylko styl życia, również sposób na życie.
Zakochani potrafią pięknie opowiadać o swojej miłości, dlatego w tomie odnajdziemy zaskakujące, często odkrywcze spojrzenie doskonale znanych postaci na wybrany, ale zawsze związany z ich zawodem, temat. W ten sposób Janusz Morgenstern – poprzez odpamiętywanie pierwszych prób reżyserskich – opowiada o czekaniu na kolejne, być może ostatnie już, wejście na plan filmowy; Krystian Lupa wspomina swój filmowy epizod; Agnieszka Holland snuje rozważania na temat cielesności, a Andrzej Barański mówi o uzdrawiającej mocy pejzażu.
„Przygoda myśli” to także zaskakujące rozmowy o Gombrowiczu (z Janem Jakubem Kolskim), Iwaszkiewiczu (z Izabellą Cywińską) czy o Nikiforze (z Krzysztofem Krauze). Również wybitni polscy aktorzy, pokazują się w tomie od nowej, nieoczekiwanej strony. Katarzyna Figura opowiada o „aktorstwie roślinnym”, Jan Peszek mówi o paradoksach, a Krzysztof Majchrzak o obronie poglądów. Zbiór zamyka przekrojowa rozmowa ze Stanisławem Lemem poświęcona przede wszystkim filmowym adaptacjom książek pisarza, którą autor „Solaris” uznał za jeden z najważniejszych i najbardziej oryginalnych wywiadów, jakich udzielił w polskiej prasie.
Rozmowy Łukasza Maciejewskiego udowadniają że wywiad, często postponowany jako pośledniejsza forma dziennikarskiego warsztatu, może być autentyczną wymianą poglądów rozmawiających, oraz wyjątkową „przygodą myśli” dla czytelnika.
Z recenzji:
- "Przygodę myśli" Łukasza Maciejewskiego umieszczam w kategorii książek istotnych obok wcale niewielu powstających obecnie w Polsce tytułów. Rzecz jest tym bardziej znamienna, że stanowi zbiór wywiadów z ludźmi kina i teatru. Kiedy ostatnio trafiło do nas coś podobnego?... …"Przygoda myśli" zbudowana jest w dużej mierze z tęsknoty. Za lepszymi czasami i szlachetniejszymi twarzami, za chociaż trochę mądrzejszym kinem i teatrem. Łukasz Maciejewski pamięć i żywe wspomnienia o nich znajduje u swoich rozmówców. Dlatego nie spotyka się z każdym, kto naznaczony został chwilową zazwyczaj popularnością. Przeciwnie, wybiera tych, którzy nie zabiegają o rozgłos. Wolą gdzieś z boku robić swoje. Jacek Wakar „Dziennik”
- Maciejewski jest erudytą, człowiekiem uważnym, otwartym na innych. Odrzuca klisze i schematy. Dzięki temu Krzysztof Majchrzak przestaje być porywczym zabijaką, a jawi się jako artysta wrażliwy i świadomie wybierający niełatwą drogę. Jan Frycz mówi o aktorskich niespełnieniach, Jerzy Radziwiłowicz o swojej francuskiej karierze, o której polscy widzowie niemal nic nie wiedzą. Krystian Lupa ogromnie szczerze i bez uprzedzeń opowiada o stosunku artysta – krytyk. Barbara Hollender „Rzeczpospolita”
Łukasz Maciejewski urodził się w 1976 roku w Tarnowie. Jest absolwentem filmoznawstwa w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Jeszcze w czasach licealnych podjął współpracę z wieloma tytułami prasowymi, od początku zajmując się przede wszystkim szeroko rozumianą tematyką kulturalną. Uprawia niemal wszystkie rodzaje dziennikarstwa. Znany przede wszystkim jako krytyk filmowy, pisze także szkice krytyczno-literackie, eseje, reportaże, portrety i felietony. Od początku działalności dziennikarskiej Łukasza Maciejewskiego bardzo ważne miejsce w jego dossiers zajmują wywiady z ludźmi kultury: przekrojowe lub na określony temat, rozbudowane lub zwięzłe. Ma na koncie setki artykułów opublikowanych w kilkudziesięciu czasopismach. Aktualnie stale współpracuje m.in. z „Filmem”, „Tygodnikiem Powszechnym”, „Teatrem”, „Notatnikiem Teatralnym”, „Krakowem”, „Kwartalnikiem Filmowym”, „Dekadą Literacką”, „Dziennikiem”, „Machiną”, „Dziennikiem Polskim”, „Dialogiem” (Niemcy), a także z portalem „Filmweb”.
Łukasz Maciejewski był gospodarzem kilkudziesięciu przeglądów i festiwali filmowych w Polsce, jest ekspertem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w dziedzinie dokumentu oraz Agencji Produkcji Filmowej TVP, a także członkiem Rady Kultury przy Prezydencie Tarnowa, oraz współpracownikiem dydaktycznym UJ i AP w Krakowie. Przez wiele lat był związany z tarnowskim Radiem „Maks”, współpracował również z TVP Kultura. Jest współautorem wielu książek zbiorowych, w ostatnich latach m.in.: „Tako …rzecze Lem” (Rosja, 2006), „Na peryferiach dwóch miast” (Kraków, 2006), „Filmowe zwierciadła Europy” (Bydgoszcz, 2006), „Kino polskie wobec umierania i śmierci” (Bydgoszcz, 2005), „Marek Koterski” (Filmoteka Narodowa, 2006), „Głosy wolności. 50 lat polskiej szkoły filmowej” (Warszawa, 2007).