Kwalifikacje zawodowe sukcesem na rynku pracy
Tytuł projektu: Kwalifikacje zawodowe sukcesem na rynku pracy, Beneficjent: Gmina Miasta Tarnowa – Centrum Kształcenia Zawodowego, wartość projektu: 8 641 380 złotych, w tym wartość unijnego dofinansowania: 7 777 242 złotych, okres realizacji 01.03-2017-29.02.2020.
CKZ w branży elektryczno-elektronicznej, mechanicznej i górniczo-hutniczej
I edycja konkursu w ramach poddziałania 10.2.1
W projekcie uczestniczyły: Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych, Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, Zespół Szkół Specjalnych dla Niesłyszących i Słabo Słyszących, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Zespół Szkół Technicznych, Zespół Szkół Ekonomiczno-Ogrodniczych, Zespół Szkół Techniczno-Zawodowych, Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych, Zespół Szkół Budowlanych, Rzemieślnicza Zasadnicza Szkoła Zawodowa.
W całym okresie realizacji projektu wszystkie działania w ramach projektu realizowane były z poszanowaniem zasady równości szans i niedyskryminacji między innymi poprzez zastosowanie w procesie rekrutacji kryteriów premiujących dla kobiet i osób z niepełnosprawnością. Wszystkie formy wsparcia zrealizowane w ramach projektu pozwoliły osiągnąć założone wskaźniki. Każde zajęcia cieszyły się dużym powodzeniem i wysoką frekwencją. Dodatkowo kursy, kończące się egzaminami miały wysoką zdawalność.
1. Zrealizowane kursy, szkolenia dla uczniów, w tym dające uprawnienia, kwalifikacje:
W kursach zawodowych i KUZach wzięło udział w sumie ponad 1200 uczniów, którzy uczęszczali na zajęcia, poszerzając swoją wiedzę i umiejętności. Z tej liczby ponad 1000 uczniów zdobyło kwalifikacje zawodowe, zdając pozytywnie egzamin po zakończeniu wybranej formy wsparcia lub kompetencje zawodowe.
Wykaz realizowanych w ramach projektu kursów zawodowych:
- Kursy tzw KUZ
Wykonywanie instalacji urządzeń elektronicznych
Montaż i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych
Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami
Montaż urządzeń i systemów mechatronicznych
Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych
Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami
Diagnozowanie i naprawa elektrycznych oraz elektronicznych układów pojazdów samochodowych
Użytkowanie obrabiarek skrawających
- Kursy w branży eklektyczno – elektronicznej:
Kurs dla elektryków SEP
Kurs programowania sterowników PLC
Kurs programowania robotów
Kurs lutowania i naprawy pakietów elektrycznych
Kurs projektowania AUTO-CAD
Kurs montaż i demontaż komponentów THT i SMD
- Kursy w branży mechanicznej i górniczo – hutniczej:
Kurs operatora obrabiarek sterowanych numerycznie – Czeladnik
Kurs, technolog, programista, operator obrabiarek sterujących numerycznie
Kurs spawania metodą MAG
Kurs spawania metodą TIG
Kurs diagnostów samochodowych
2. Staże i praktyki
Ponad 350 osób zdobyło doświadczenie praktyczne podczas stażu/praktyki zawodowej u pracodawców. Podczas 150 godzin zajęć poznali środowisko pracy już w trakcie procesu kształcenia zawodowego, zdobyli rozeznanie jak odbywa się wykonywanie zawodu w poszczególnych branżach. Dzięki projektowi również pracodawcy otrzymali wsparcie w postaci refundacji kosztów staży/praktyk zawodowych.
3. Rozwój kompetencji kadry np. kursy, szkolenia, staże
W ramach projektu 17 nauczycieli ukończyło kursy poszerzając swoją wiedzę i umiejętności zawodowe (Kurs lutowania i naprawa pakietów elektronicznych, Kurs robota wspomagającego UR5, Kurs diagnosty samochodowego z uprawnieniami państwowymi, Kurs Technolog, programista, operator obrabiarek sterowanych numerycznie, Kurs spawania tworzyw sztucznych, Kurs spawania plazmowego), a 9 nauczycieli ukończyło studia podyplomowe uzyskując dodatkowe kwalifikacje zawodowe.
4. Zajęcia dodatkowe – wyrównawcze
Prawie 1000 uczniów w ramach projektu uzyskało wsparcie w postaci zajęć dydaktyczno wyrównawczych (język angielski branżowy, język niemiecki branżowy, zajęcia z zakresu ICT), poprawiając swoje oceny i podnosząc wiedzę. Dzięki tej formie wsparcia zmniejszyły się dysproporcje między poziomem wiedzy wśród uczniów.
5. Wyposażenie/doposażenie pracowni kształcenia zawodowego w sprzęt i pomoce dydaktyczne;
W ramach projektu doposażono pracownie kształcenia zawodowego w sprzęt i pomoce dydaktyczne za prawie 800 000 złotych:
- doposażenie pracowni mechatroniki
- doposażenie pracowni AUTO-CAD
- doposażenie pracowni informatycznej
- doposażenie pracowni elektrycznej
- doposażenie pracowni elektroniki E.6
- doposażenie pracowni elektroniki E.8
- doposażenie pracowni informatycznej E.12, E.13
- doposażenie pracowni lutowania dla nauczycieli E.6
- doposażenie pracowni mechatroniki E.18
- doposażenie pracowni E.14
- doposażenie pracowni spajania metali – 75 519,90 zł
- doposażenie pracowni diagnozowanie, naprawa elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych M.12
- doposażenie pracowni operator obrabiarek skrawających MG.19
6. Wizyty zawodoznawcze i warsztaty szkoleniowe:
Podczas jednodniowych wizyt zawodoznawczych do przedsiębiorstw uczniowie mieli okazję zapoznać się z organizacją i zasadami funkcjonowania przedsiębiorstwa w swojej branży oraz poznać potencjalne przyszłe miejsca pracy. W tej formie wsparcia wzięło udział ponad 2200 uczniów.
Natomiast w ramach dwudniowych warsztatów szkoleniowych w specjalistycznych pracowniach i laboratoriach na uczelniach wyższych ponad 600 uczniów miało dostęp do nowoczesnych technologii, wyposażenia oraz oprogramowania stosowanego w branżach.
Uczniowie brali udział w warsztatach:
- Programowanie w języku C oraz C++
- Grafika i animacja 3D
- Systemy teleinformatyczne w transporcie
- Funkcjonowanie przedsiębiorstwa transportowego
7. Doradztwo zawodowe:
W ramach realizacji doradztwa zawodowego ponad 4000 uczniów zdobyło informacje jak poruszać się po rynku pracy, gdzie szukać potencjalnych pracodawców, zidentyfikowało swoje mocne i słabe strony oraz odkryło własne kompetencje i możliwości zawodowe.
8. Stypendia dla uczniów najzdolniejszych:
Wypłacono 150 stypendiów dla najzdolniejszych uczniów. Uczniowie otrzymywali wsparcie finansowe przez 10 miesięcy pokrywających się rokiem szkolnym. Pomoc stypendialna miała na celu:
-umożliwienie uczniom zdolnych szybszego rozwoju dzięki przyznaniu środków finansowanych na zakup pomocy dydaktycznych i sprzętu
związanego z posiadanymi predyspozycjami zawodowymi,
-wzmocnienie zainteresowania uczniów przedmiotami zawodowymi i podniesienie atrakcyjności tych przedmiotów w procesie edukacji,
-zwiększenie motywacji do nauki.
9. Współpraca z uczelnią wyższą
W ramach współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Tarnowie (Partnerem Projektu) utworzono w sumie 8 klas patronackich – uczniowie ZST w Tarnowie oraz ZSME w Tarnowie. Celem patronatu było podniesienie jakości i efektywności nauczania w ramach kształcenia zawodowego poprzez: umożliwienie uczniom klasy patronackiej rozwijania zainteresowań z zakresu kształcenia zawodowego, podejmowanie działań prowadzących do ponadprogramowego poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów klasy patronackiej pozwalające na szersze wykorzystanie metody eksperymentu w nauczaniu, rozwój i doskonalenie umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy z zakresu kształcenia zawodowego, wszechstronny rozwój intelektualny poprzez kontakt z kadrą naukowo-dydaktyczną.
10. Wsparcie uczniów niepełnosprawnych:
Należy podkreślić, że wszystkie formy wsparcia realizowane były z poszanowaniem zasady równości szans i niedyskryminacji między innymi poprzez zastosowanie w procesie rekrutacji kryteriów premiujących dla kobiet i osób z niepełnosprawnością.
W ramach zadań projektu wsparciem zostali objęci również uczniowie z niepełnosprawnościami z SOSW w Tarnowie i ZSdNiSS w Tarnowie:
- kurs Autocad
- kurs programowania robotów
- kurs zdobienia ciast i tortów
- zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z zakresu ICT i języka angielskiego branżowego
- wizyty zawodoznawcze
- staże/praktyki zawodowe
- doradztwo zawodowe