Bank Zamiany Mieszkań
Bank zamiany mieszkań to rodzaj skrzynki kontaktowej, która ma na celu pomoc w nawiązaniu kontaktu pomiędzy osobami chcącymi zamienić zajmowany lokal na inny lokal mieszkalny.
Celem Banku zamiany mieszkań jest:
- ułatwienie mieszkańcom Tarnowa dokonywania dobrowolnej zamiany mieszkań,
- poprawa warunków mieszkaniowych mieszkańców Tarnowa zamieszkujących w lokalach, których usytuowanie, powierzchnia bądź wysokie koszty utrzymania powodują utrudnienie w codziennym funkcjonowaniu,
- eliminacja występowania zaległości czynszowych.
Korzyści wynikające ze skorzystania oferty Banku zamiany mieszkań:
- dostosowanie wielkości i standardu lokalu oraz wysokości opłat za jego użytkowanie do potrzeb mieszkaniowych oraz możliwości finansowych najemcy,
- możliwość ubiegania się o przyznanie dodatku mieszkaniowego przez najemców zajmujących dotychczas lokal mieszkalny o zbyt dużym metrażu,
- poprawa warunków mieszkaniowych osób dotkniętych niepełnosprawnością, które poszukują lokalu bez barier architektonicznych,
- uniknięcie postępowania sądowego oraz egzekucyjnego, prowadzącego do eksmisji z zajmowanego lokalu mieszkalnego.
Program umożliwia wyszukiwanie ofert lokali mieszkalnych zgłoszonych do zamiany, będących w zasobach:
- Gminy Miasta Tarnowa,
- Spółdzielni Mieszkaniowych,
- Towarzystwa Budownictwa Społecznego.
Osoby zainteresowane taką zamianą mogą zgłaszać się do Wydziału Mieszkalnictwa Urzędu Miasta Tarnowa na ul. Nowa 4 pok. 311, (tel. 14 688 27 12) w celu wypełnienia i złożenia formularza zgłoszeniowego, na podstawie którego prowadzony jest rejestr mieszkań do zamiany. Warunkiem umieszczenia oferty zamiany jest złożenie oświadczenia o zgodzie na przetwarzanie i udostępnianie danych osobowych
Mieszkańcy mają możliwość zapoznania się z ofertami zamiany mieszkań, które udostępniane są w siedzibie Wydziału Mieszkalnictwa oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta Tarnowa. Każda osoba może śledzić Rejestr samodzielnie, natomiast szczegółowych informacji takich jak: forma kontaktu, a także wysokość zadłużenia, udziela pracownik Wydziału Mieszkalnictwa Urzędu Miasta Tarnowa po osobistym stawiennictwie.
Złożenie Zgłoszenia nie jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o zamianę mieszkania. Czynności związane z zamianą mieszkania wszczynane są przez Wydział Mieszkalnictwa dopiero po złożeniu przez obydwie strony wniosków o zamianę mieszkań. Realizacja wniosków o zamianę przez Urząd Miasta Tarnowa następuje tylko w przypadku zamian, w których co najmniej jeden lokal mieszkalny znajduje się w zasobie mieszkaniowym Gminy Miasta Tarnowa.
Wymagane dokumenty do wpisu do Rejestru Banku zamiany mieszkań:
- dowód osobisty
- wypełnione Zgłoszenie do Banku zamiany mieszkań
- wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz na publikację oferty na stronie internetowej Urzędu Miasta Tarnowa
Za umieszczone ogłoszenia w Banku zamiany mieszkań nie pobiera się opłat. Oferta zamiany wprowadzana jest do Rejestru z terminem ważności jednego roku od dnia złożenia Zgłoszenia.
Ponadto w lokalach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Tarnowa istnieje możliwość zamian mieszkań polegających na dostarczeniu wolnego lokalu w zamian za lokal dotychczas zajmowany wynajmowany na czas nieoznaczony, gdy zamiana ta ma na celu:
- umożliwienie osobie dotkniętej niepełnosprawnością poruszającej się wyłącznie na wózku inwalidzkim, zamieszkanie na parterze budynku,
- umożliwienie najemcy lokalu o powierzchni użytkowej przekraczającej normatywną powierzchnię do ubiegania się o przyznanie dodatku mieszkaniowego, uzyskanie w zamian za lokal dotychczas zajmowany wolnego lokalu mieszkalnego o mniejszym metrażu, spełniającym kryteria umożliwiające ubieganie się o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
- uzyskanie wolnego lokalu, który zostanie przekwalifikowany na lokal socjalny. W tym przypadku Miasto może zaoferować wynajem lokalu o wyższym standardzie w zamian za oddanie do dyspozycji Miasta lokalu dotychczas zajmowanego przez najemcę.