Orzecznictwo do celów pozarentowych
I. INSTYTUCJE ORZEKAJĄCE:
1. Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
ul. Goldhammera3, 33-100 Tarnów
Tel.: (14) 626-99-47, fax: (14) 626-99-41 e-mail: mzotarnow@wp.pl
2. Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności
ul. Olszańska 5, 31-151 Kraków
tel./fax 12 392 13 96, e-mail: zn@malopolska.uw.gov.pl
Adres do korespondencji
Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, ul. Basztowa 22, 31-156 Kraków
Do orzekania o stopniu niepełnosprawności dla celów pozarentowych powołane są Powiatowe Zespoły do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności jako organy I instancji oraz Wojewódzkie Zespoły do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności – jako organy II instancji.
Wniosek składa się w powiatowym zespole do spraw orzekania o niepełnosprawności właściwym dla miejsca stałego pobytu osoby zainteresowanej lub właściwym dla miejsca pobytu w przypadku osób:
- bezdomnych;
- przebywających poza miejscem stałego pobytu ponad dwa miesiące ze względów zdrowotnych lub rodzinnych;
- przebywających w zakładach karnych i poprawczych;
- przebywających w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.
Miejscem stałego pobytu jest miejscowość, w której wnioskodawca zamieszkuje pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania.
W przypadku osób bezdomnych, przebywających poza miejscem stałego pobytu ponad dwa miesiące ze względów rodzinnych lub zdrowotnych, przebywających w zakładach karnych i poprawczych, w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, właściwość miejscową ustala się według ich miejsca pobytu.
W przypadku osób przebywających na terenie miasta Tarnowa z zamiarem stałego pobytu lub na jego terenie przebywających z powodów wskazanych powyżej, właściwym miejscowo jest Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Tarnowie.
Osoby ubiegające się o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności, powinny złożyć w siedzibie Zespołu (ul. Goldhammera 3, pokój nr 4, parter) następujące dokumenty:
- wniosek o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności – wniosek wypełniony i czytelnie podpisany przez osobę zainteresowaną, opiekuna prawnego (w przypadku dzieci do 16 roku życia) lub dziecka i opiekuna (w przypadku dzieci w wieku od 16 do 18 roku życia);
- zaświadczenie o stanie zdrowia dla potrzeb Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności – zaświadczenie ważne jest przez 30 dni od daty wystawienia, składane jest w oryginale;
- posiadana dokumentacja medyczna: karty informacyjne leczenia szpitalnego, zaświadczenia lekarzy specjalistów, wyniki badań dodatkowych, kartoteki leczenia w poradniach specjalistycznych (oryginały lub kserokopie potwierdzona za zgodność z oryginałem, ewentualnie kserokopia i oryginały do wglądu);
- jeżeli osoba z przyczyn zdrowotnych nie może zgłosić się na posiedzenie składu orzekającego należy złożyć dodatkowe dokumenty wypełnione przez lekarza tj.: skala Barthel oraz zaświadczenie lekarskie o niemożności przybycia na posiedzenie składu orzekającego.
Złożone dokumenty są wstępnie weryfikowane przez lekarza i jeśli dokumentacja jest kompletna Przewodniczący Zespołu wyznacza termin posiedzenia składu orzekającego. Jeżeli podczas weryfikacji lekarz stwierdzi, że dokumentacja medyczna jest niewystarczająca do podjęcia decyzji, osoba zainteresowana zostaje wezwana do uzupełnienia i złożenia jej w wyznaczonym terminie. W przypadku nieuzupełnenia wymaganej dokumentacji przez wnisokdoawcę zgodnie z § 6, 7 lub 19 Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 857), sprawa zostanie pozostawiona bez rozpoznania. Natomiast po dostarczeniu wymaganych dokumentów, zostaje wyznaczony termin komisji, na który osoba zgłasza się osobiście z dokumentem tożsamości. Przewodniczący Składu Orzekającego wyznacza dodatkowe konsultacje lekarskie, które odbywają się w siedzibie Zespołu.
Etapem kończącym przedmiotowe postępowanie jest wydanie orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.
II. LEGITYMACJE OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ
Orzeczenia wydawane przez Miejski Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Tarnowie stanowią podstawę do przyznania ulg i uprawnień przysługujących na podstawie odrębnych przepisów. Dokumentem potwierdzającym status osoby niepełnosprawnej jest legitymacja osoby niepełnosprawnej wystawiana z upoważnienia Prezydenta Miasta Tarnowa przez Przewodniczącego Miejskiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Tarnowie.
Osoby ubiegające się o wydanie legitymacji osoby niepełnosprawnej mogą składać wnioski po uprawomocnieniu się orzeczenia tj. 14 dni od daty odbioru orzeczenia lub po złożeniu w sekretariacie zespołu pisma o zrzeczeniu się prawa do odwołania.
Wnioski są dostępne w sekretariacie Zespołu, pokój nr 4 i na stronie BIP w zakładce „Procedury administracyjne - wnioski do pobrania”. Do wniosku należy podłączyć:
- aktualne zdjęcie o wymiarach 35x45 mm,
- kserokopia aktualnego orzeczenia.
Wnioski są drukowane w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych S.A, ul. Sanguszki 1, 00-222 Warszawa. Do 30 dni osoba jest informowana o możliwości odbioru legitymacji.