Podsumowanie działań w ramach eko trendów w tarnowskich placówkach oświatowych
Dobiega końca program edukacji ekologicznej „Eko trendy w tarnowskich placówkach oświatowych”, który realizowany był od maja do października 2024 r. Program dofinasowany był ze środków WFOŚiGW w Krakowie. Zgodnie z umową dotacji nr D/337/24/32 zawartą pomiędzy Gminą Miasta Tarnowa a WFOŚiGW w Krakowie, pozyskaliśmy 45.019,00 zł dotacji na działania edukacyjne. Całkowity koszt zadania wyniósł 50.021,00 zł.
W ramach programu dofinansowano projekty edukacyjne w tarnowskich przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zrealizowano eko-warsztaty i rozdano ekologiczne torby jutowe oraz bawełniane.
Podczas eko-warsztatów dzieci i młodzież szkolna zaznajomiły się z podstawowymi zasadami racjonalnej gospodarki odpadami, dowiedziały się o różnicach pomiędzy upcyklingiem a recyklingiem.
Ideą programu było promowanie toreb wielokrotnego użytku poprzez akcję „Moda na ekotorbę”. Urząd Miasta Tarnowa przez kilka miesięcy promował i zachęcał mieszkańców do korzystania z materiałowych ekologicznych toreb zamiast używania foliowych opakowań. Dwukrotnie zorganizowano konkursy poprzez platformę FACEBOOK, w ramach których mieszkańcy mogli wygrać ekotorby – zarówno jutowe, jak i bawełniane. W tym sezonie w placówkach oświatowych zapanował ekotrend na recykling, świadome zakupy i ekologiczne torby, które rozdawane były także podczas warsztatów ekologicznych.
W 12 tarnowskich placówkach oświatowych opracowano, a następnie zrealizowano kompleksowe programy edukacyjne. W ramach programów umożliwiono uczestnikom:
- ukierunkowane obserwacje i eksperymenty,
- promowanie recyklingu poprzez prezentację ekologicznych gadżetów wykonanych z surowców wtórnych,
- zabawy pozwalające na rozwijanie własnej inicjatywy,
- zajęcia organizowane przez nauczycielkę z całą grupą lub w małych zespołach,
- wycieczki edukacyjne oraz spacery po okolicy w celu poznawania przyrody oraz zagrożeń środowiskowych,
- udział w uroczystościach, happeningach i imprezach środowiskowych,
- udział w konkursach wiedzy przyrodniczej oraz artystycznych, fotograficznych, plastycznych,
Realizacja programu pozwoliła uwrażliwić dzieci i młodzież na piękno przyrody. Efektem działań edukacyjnych jest poszerzenie wiedzy dzieci i młodzieży, zdobycie nowych umiejętności
i ukształtowanie proekologicznych postaw, które pozwalają na zaangażowanie w aktywne formy ochrony przyrody we własnym środowisku.